Radionica – "biološka raznolikost koja nas okružuje"

Prospekt Kutak, Suradnja sa školama


Sl. 1. “Opsežan” (- sadrži oko 50-tak vrsta i nekoliko tisuća
varijeteta!) rod biljaka lijepih, dekorativnih listova i zanimljivih cvjetova
dobio je naziv Hosta u počast botaničara Nikole Tome Hosta (izvor fotografija:
Wikipedia
i Wikimedia
commons

RADIONICA – “BIOLOŠKA RAZNOLIKOST KOJA NAS OKRUŽUJE”

Park Nikole Hosta, uz park na Mlaki, jedan je
od najljepših parkova grada Rijeke. Njegova povijest neobično je zanimljiva.
Park se nalazi na padini u podnožju brda Kozale, a ime je dobio po poznatom
austrijskom prirodoslovcu Nikoli Tomi Hostu (1761.-1834.) koji je rođen
u okolici Rijeke. Nikola Toma Host bio je carev liječnik, ali je najzapaženije
rezultate ostvario svojim botaničkim istraživanjima. U botaničkim – florističkim
djelima (a najpoznatije mu je djelo Flora Austrije – Flora austriaca)
opisuje mnoge vrste biljaka iz hrvatskih krajeva, osobito iz primorja.
Po Nikoli Tomi Hostu prozvan je čitav jedan rod biljaka mnogo korištenih
u hortikulturi, kao ukrasno bilje – rod Hosta.

Protokol radionice:

PRVI DIO RADIONICE: “Potraga za stablima i grmovima”

  1. Na jednom mjestu (ishodište) u parku biti će izložene grančice
    i lišće 12 vrsta stabala i grmova
    . Uza svaku izloženu vrstu biti
    će pripadajući natpis s imenom vrste.
  2. Svaki sudionik radionice ima 2-3 minute na raspolaganju da
    što bolje razgleda i zapamti što više karakterističnih detalja svake
    izložene vrste.
  3. Svatko će dobiti uzorak lista ili grančice samo jedne vrste. Uzet
    će i natpis te vrste
    .
  4. Odredit će se područje (areal) potrage. Svatko će uz pomoć uzorka
    lista ili grančice tražiti u parku mjesto gdje ta vrsta stabla ili
    grma koju traži raste
    . Kad bude smatrao da je pronašao baš tu vrstu
    prilijepit će (npr. pomoću ljepljivog “plastofixa”) na vidljivo
    mjesto pronađenog stabla ili grma natpis s imenom te vrste.
  5. Tko obavi taj dio zadatka vraća se na ishodišno mjesto i dobiva natpis
    i uzorak nove vrste te na isti način započinje potragu (može se odlučiti
    i za drugu varijantu te krenuti u potragu za drugim primjerkom stabla
    ili grma vrste koju je već imao).
  6. Potraga traje maksimalno 8-10 minuta.
  7. Okupljanje na ishodišnom mjestu, a zatim svi sudionici kreću zajednički
    u obilazak obilježenih stabala i grmova. Voditelji radionice provjeravaju
    uspješnost prepoznavanja vrsta i postotak pravilno označenih primjeraka
    stabala i grmova. Daju osnovne informacije o karakteristikama i zanimljivostima
    svake vrste. Važno je dobro upamtiti karakteristike (veličinu, miris,
    oblik, boju, kakvoću opipa listova i grančica, dlakavost, nazubljenost
    i urezanost listova, rub lista i dr.) različitih vrsta stabala i grmova
    koji rastu u parku i na koje je potraga usmjerena te pokušati upamtiti
    njihova imena
    .

 

DRUGI DIO RADIONICE: “Pokušaj prepoznati vrstu!

  1. Svi se okupljaju na ishodištu. Formiraju se skupine/grupe po dvoje
    ili troje (ili ekipe od više članova) .
  2. Po jedan dobrovoljac iz svake grupe ima zadatak da žmirećki pokuša
    pomoću osjeta opipa i mirisa
    , (okusa) odgonetnuti/pogoditi vrstu
    nekog od stabala ili grmova (upoznatu u prvom dijelu radionice) od koje
    će dobiti/uzeti uzorak lista li grančicu. Drugi u grupi mu pomažu tako
    (ali ne smiju odati ime vrste!) da će odgovarati na pitanja koja im
    on smije postaviti isključivo vezana uz osjet vida i uz uzorak koji
    pokušava odgonetnuti (može postaviti maksimalno 5 pitanja).
  3. Voditelji radionice obilaze grupe i provjeravaju uspješnost prepoznavanja
    vrsta.

TREĆI DIO RADIONICE: Igra “Hranidbena mreža

Potrebno:

  • klupko špage
  • kartice s nazivima vrsta

Cilj ove igre je da djeca uoče kako i jedan gradski park obiluje vrstama
i da se tu nalaze cijeli hranidbeni lanci. Lanci se nadovezuju jedan na
drugi i povezani su u hranidbenu mrežu.

  1. Na početku igre učenici stanu u krug. Svaki učenik izvuče jednu karticu.
    Na njoj se na prednjoj strani nalazi hrvatsko ime vrste i slika, a na
    poleđini redni broj. Potrebno je pripaziti da učenici koji stoje jedan
    pokraj drugoga ne dobiju kartice sa rednim brojevima koji su međusobno
    blizu.
  2. Učenik čija kartica ima broj 1 dobija klupko špage. Njegov zadatak
    je da na glas pročita koju vrstu ima i dobaci klupko osobi koja ima
    karticu broj 2. Ta osoba čita vrstu na svojoj kartici i treba zaključiti
    da se vrsta broj 2 hrani vrstom broj 1. Nakon toga, u ruci zadržava
    jedan dio špage i baca klupko osobi s karticom broj 3.
  3. Nakon što svako dijete u ruci drži špagu, u sredini kruga trebala
    bi se nalaziti mreža isprepletenih niti koja dočarava kako je u prirodi
    sve povezano. Zatim treba upitati djecu što bi se dogodilo kada bi nestala
    jedna vrsta iz tog lanca? Tko bi sve osjetio poslijedice? Zamolimo učenika
    koji ima npr. karticu s mačkom da zatrese svoj kraj špage kako bi vidjeli
    da poslijedice osjećaju i oni koji nisu s njim direktno povezani…
  4. Primjer kako se povezuju kartice s hranidbenim lancima: Crnika (1)
    – gusjenica leptira gubara (2) koja se hrani lišćem crnike – sjenica
    (3) čiji su plijen gusjenice – mačka (4) koja jede sjenice – razlagači
    bakterije (5) koji razlažu uginule biljke i životinje – lemprika (6)
    koja koristi raspadnuti organski materijal kao hranu…

ČETVRTI DIO RADIONICE:

U umjetnom jezercu u dijelu parka u kojem je provedena radionica o biološkoj
raznolikosti nalazi se mnoštvo kornjača. Sve koje se tu nalaze su strane
vrste, porijeklom iz Sjeverne Amerike. Dio njih su i one koje ljudi rado
kupuju kao kućne ljubimce – poznatije kao crvenouhe kornjače. Kroz radionicu
dat će se objašnjena njihove “invazivnosti” tj. nepovoljnog
utjecaja na autohtoni živi svijet ako ih se ispusti (npr. kad “prerastu”
kućni akvarij) u lokve domaćeg podneblja.

Zamisao radionice i foto: Sunčica Strišković i Marko Randić